پیمانکار بازسازی ساختمان و وظایفی که بر عهده دارد از موضوعات چالشی و مطرح در فضای ساخت و ساز است. برای انجام ساخت و ساز و عملیات معماری وجود گروه پیمانکاری الزامی است. هم‌چنین با بالا رفتن عمر هر بنا و لزوم انجام تغییرات و بازسازی در بخش‌های مختلف آن، نیاز به خدمات پیمانکاری وجود خواهد داشت.

پیمانکاری ساختمان چیست؟

در این نوشتار می‌خوانیم:
• پیمانکار بازسازی ساختمان کیست و چه وظایفی دارد؟
• برنامه‌های پیمانکاری ساختمان با چه اهدافی دنبال می‌شود؟
• مراحل اصلی پیمانکاری کدامند؟
• پیمانکاری پروژه‌های مختلف
• از شیوه قیمت گذاری پروژه‌های پیمانکاری بیشتر بدانیم!
در مطالعه این متن با ما همراه شوید.

پیمانکار ساختمان

وظایف پیمانکار ساختمان چیست؟

اجرای پروژه‌های ساخت و ساز در هر مقیاس، نیاز به برنامه‌ریزی دارد. از ساخت یک خانه مسکونی در مقیاس معمولی تا تاسیس بناهای بزرگ با کاربری‌های مختلف، در همه موارد حضور گروه پیمانکاری موجب تسریع و تسهیل کارها می‌شود. از نکات مهم و کلیدی در این مسیر، نقش ارتباطی این مجموعه و شخص پیمانکار با مالک و نیز تفکیک وظایف بر اساس تخصص است. جمع این موارد باعث می‌شود کارها به روال علمی و بر اساس برنامه مدون اجرا شده و بیشترین راندمان ممکن به دست آید. اگر وظایف پیمانکار ساختمان به درستی مشخص و انجام شود، پروژه به خوبی انجام می شود.
در پروسه ساخت هر بنا یا مجموعه، موارد زیادی وجود دارد که نیاز به رسیدگی، تقسیم کار و انجام به‌موقع دارند. بر این اساس، پیمانکار متخصص در هر بخش موظف است در حوزه تخصصی خود به این موارد سروسامان دهد. به عبارت ساده‌تر، پیمانکار ساختمان فردی است که با حوزه ساخت و ساز در یک پروژه از نزدیک در ارتباط کامل بوده و به امور آن بر اساس رشته تخصصی خود رسیدگی می‌کند.

دستمزد پیمانکار بازسازی

دستمزد پیمانکار بازسازی خانه بسته به نوع توافقی که بین طرفین انجام می شود، می تواند به دو روش زیر پرداخت شود.

  • درصدی
  • روزمزد

انتخاب روش پرداخت دستمزد با توجه به نوع پروژه بازسازی ساختمان شما می تواند متفاوت باشد. شما می توانید با پیمانکارهایی قرارداد بنویسید که روزمزد کار میکنند و یا با پیمانکارهایی وارد معامله شوید که پرداخت درصدی را ترجیح میدهند. این دو روش پرداخت دستمزد تفاوت هایی دارند. بستن قرارداد به روش روزمزدی با پیمانکار بازسازی ، به این صورت است که به ازای هر روز کاری که پروژه طول می کشد، پیمانکار یک مبلغ ثابتی را از کارفرما دریافت میکند.

پرداخت دستمزد پیمانکار بازسازی به روش درصدی به این صورت است که درصدی از کل مبلغ پروژه به پیمانکار می رسد. بسته به نوع پروژه و قراردادی که شما با پیمانکار می بندید، این درصد متفاوت می باشد. در روش پرداخت درصدی، پیمانکار برای زودتر انجام دادن کار انگیزه دارد و می تواند باعث انگیزه شود که پروژه را با کیفیت بهتری تحویل دهد.

ارتباط با آرین دکور در تلگرام
در ادامه شما را با اهداف برنامه‌های پیمانکاری ساختمان آشنا می‌کنیم. هم چنین به قراردادهایی می‌پردازیم که حوزه عملکرد این مجموعه را در قبال کارفرما مشخص می‌کنند.

خدمات بازسازی ساختمان

صفر تا صد بازسازی ساختمان را به آرین دکور بسپارید

پیمانکاری ساختمان، اهداف و ارتباطات!

برای کسانی که دستی در ساخت و ساز و انجام پروژه‌های ساختمانی دارند، پیچیدگی و تراکم کارها در فرایند ساخت یک بنا یا مجموعه موضوعی عادی است و همواره بخشی از چالش‌های مربوط به کار حین عملیات خودنمایی می‌کند. از مرحله نقشه کشی ساختمان تا اجرا و تحویل پروژه در هر بخش نیاز به تخصص اجرایی و مدیریت وجود دارد که توسط شرکت پیمانکاری اعمال می‌شود.
بسیاری از مردم تصور و ذهنیت خاصی از مراحل کارهای ساختمانی و عمرانی ندارند. هم‌چنین اغلب با تخصص افرادی که در انجام آن مشارکت دارند چندان آشنا نیستند.
برای آنکه چنین افرادی با حداقل آشنایی به مراحل و دست‌اندرکاران اجرای پروژه‌های ساخت و ساز نیز بتوانند از این خدمات بهره‌مند شوند، لازم است پیمانکار بازسازی ساختمان وارد عرصه شود!
در چنین فرایندی یک شرکت پیمانکاری، با قبول مسئولیتی دو طرفه، ارتباط بین مالک پروژه و کارفرما را برقرار می‌کند. گرچه کار به اینجا ختم نشده و این مجموعه خود مسئولیت سروسامان دادن کارها را در بخش‌های مختلف نیز برعهده می‌گیرد.
یک پیمانکار بازسازی ساختمان چگونه جزئیات پروژه را تنظیم می‌کند؟
عقد قرارداد پیمانکاری در واقع، ثبت سندی است که در آن کلیه مراحل و جزئیات کار بیان شده است. در این قرارداد، کلیه اهداف ساخت تشریح شده و از طرف کارفرما به پیمانکار سپرده می‌شود. این قرارداد علاوه بر توصیه و تشریح وظایف پیمانکار دارای بندهای حقوقی و تعهدات لازم در زمینه تحویل کامل و به‌موقع پروژه نیز هست.
در این مرحله از پیمانکار بازسازی ساختمان انتظار می‌رود برنامه‌های مالی پروژه را مدیریت کرده و ضمن برنامه‌ریزی دقیق، محاسبه خود از زمان‌بندی و هزینه‌های نهایی ساختمان را اعلام کند. این محاسبات و زمان‌بندی نیز بخشی از قرارداد نهایی است که به امضای طرفین می‌رسد و شخص یا شرکت بازسازی ساختمان موظف به اجرای دقیق آن هستند.
بی‌شک وجود حس مسئولیت‌پذیری از طرف پیمانکار و نظارت دقیق بر عوامل اجرایی، نقش مهم و موثری در موفقیت پروژه دارد. به این منظور، شرکت‌های پیمانکاری دارای تیم‌های تخصصی در زمینه‌های مختلف هستند. واگذاری کارها در قسمت‌های مختلف به متخصصین مربوطه تاثیر فوق‌العاده‌ای در اجرای کیفی کار در هر بخش دارد. به‌علاوه به این ترتیب رعایت برنامه زمان‌بندی و اعلام شده توسط پیمانکار نیز بهتر میسر می‌شود.
پایبندی و تعهد اعضای هر گروه پیمانکاری و آگاهی آنها نسبت به وظایف از یکسو و ارتباط قوی با شرکت پیمانکاری از سوی دیگر به روند پیشرفت پروژه در کلیه مراحل کمک شایانی می‌کند.

پیمانکار بازسازی ساختمان

تعهدات پیمانکار ساختمان

همانطور که گفته شد هر پروژه پیمانکاری دارای مراحل گوناگون و عوامل اجرایی متعددی است. بسته به نوع پروژه این عوامل و مراحل متفاوتند. برای مثال مراحل انجام پروژه بازسازی مطب بی‌شک با بازسازی منزل تفاوت‌های اساسی داشته و به جزئیات متفاوتی نیازمند است. همین‌طور در پروژه‌های عمرانی بزرگ وسعت و نوع کار کاملا متفاوت بوده و نیازمند محاسبات متفاوتی است.
اما بخش‌های ثابتی نیز وجود دارد که هر پیمانکار بازسازی ساختمان موظف به اجرای آنها است.
این موارد به‌طور خلاصه در ۳ مرحله خلاصه می‌شوند:
۱- عقد قرارداد پذیرش پروژه برای پیمانکاری:

در این مرحله، پیمانکار ضمن آشنایی با پروژه و نکات مورد نظر کارفرما، در صورت رسیدن به توافق اولیه نسبت به عقد قراردادی دو طرفه برای انجام پیمانکاری پروژه در مراحل گوناگون اقدام می‌کند. آگاهی از موارد و نکات مهم در این قرارداد می‌تواند به پیمانکار کمک کند تا در انتخاب پروژه و ثبت نکات مهم و کلیدی در آن دقت کافی را داشته باشد.
برای مثال پیمانکار موظف به دادن جدول زمان‌بندی شده و نیز بیان گزینه‌های موجود برای اجرای بهتر پروژه است. هم‌چنین ذکر مخارج و محاسبه هزینه‌ تمام شده پروژه بخش مهمی از کار است که نمی‌تواند و نباید نادیده گرفته شود.
۲- آغاز و انجام پروژه:

ناگفته پیداست آغاز و پایان پروژه و زمان‌بندی آن بخش مهمی است که توسط پیمانکار و ضمن تفاهم با کارفرمای صاحب پروژه انجام می‌شود. انتخاب پیمانکار بازسازی ساختمان از طرف کارفرما بستگی به توانایی، خلاقیت و ابتکار عمل افراد داشته و در موفقیت آنها نقش مهمی ایفا می‌کند. برای پیمانکارانی که بتوانند به‌موقع و با شرایط مناسب به قراردهای خود عمل کنند، همواره کارفرمایان زیادی جهت عقد قراردادهای بعدی وجود دارد.
۳- پایان و تحویل پروژه:

این مرحله ضمن آنکه به کار سرانجام می‌دهد، از جهاتی پرمسئولیت‌ترین بخش کار نیز محسوب می شود. تکمیل تعهدات امضا شده در قرارداد و تحویل آنها در حالی که محاسبات زمان و مبلغ انجام شده کامل است بسیار ارزشمند و لذت‌بخش است.
از پیمانکاری بازسازی منزل تا مطب!

پیمانکار بازسازی ساختمان
ساخت و ساز و بازسازی بناها در شرایط و با امکانات مختلفی انجام می‌شود. بسته به وسعت هر پروژه تعداد افرادی که برای به ثمر رسیدن آن مشغول به کارند با یکدیگر متفاوت است. برای مثال ساخت واحدهای مسکونی از بیشترین مواردی است که به پیمانکاران واگذار شده و روال و روتین مشخصی برای اجرا دارد.
استفاده از نیروی کار کارشناسان و مهندسین در رشته‌های گوناگون بنابر تشخیص پیمانکار بازسازی ساختمان انجام شده و به پایان به‌موقع و کامل کار در مراحل گوناگون کمک شایانی می‌کند.
بسته به نوع ساختمان یا پروژه‌ای که برای بازسازی انتخاب شده طرح و نقشه و اجرای کار متفاوت خواهد بود. همین‌طور میزان تغییرات درخواستی یا مراحل انجام کار نیز بسته به وسعت و نوع پروژه با یکدیگر متفاوت خواهد بود.
در پروژه بازسازی منزل مسکونی، رسیدگی به بخش‌های مختلف از سالن نشیمن و پذیرایی تا آشپزخانه، اتاق خواب و سایر بخش‌ها از نقشه اولیه تا آخرین مراحل نورپردازی و اجرای نماهای دکوراتیو باید به شکل اصولی و مطابق با قواعد مهندسی و پیمانکاری انجام گیرد.
در مورد بازسازی مطب به‌ویژه در شرایطی که با ترمیم بافت‌های فرسوده روبرو هستیم کار بسیار متفاوت است. برای مثال اگر دیوارهای مطب نیاز به بازسازی و تغییر نما دارند، لازم است ابتدا نسبت به برداشتن همان بخش از دیوارها اقدام شده، سپس با بافت و متریال مناسب جایگزین شوند.

ارتباط با آرین دکور
بدیهی است رعایت سبک در این موضوع حائز اهمیت بوده و نقش مهمی در رضایت کارفرما ایفا می‌کند.
در مورد سایر بخش‌های پروژه بازسازی ساختمان مطب نظیر تاسیسات و نصب آنها نیز باید با هماهنگی کارفرما و ضمن رعایت اصول مصوب توسط وزارت بهداشت و درمان اقدام نمود. انتخاب رنگ مناسب این فضا و نورپردازی نیز به همین روال انجام می‌شود.
در صورت نیاز به ایجاد تغییرات و بازسازی فضای بیرونی مطب می‌توان نسبت به این موارد نیز اقدام نموده و از تغییر بافت تا بازسازی و نصب المان‌ها در حد مورد نیاز اقدام به اجرای مراحل گوناگون نمود.

پیمانکار بازسازی ساختمان

این نوشته را از دست ندهید : مراحل بازسازی ساختمان

پیمانکار بازسازی ساختمان و قیمت‌گذاری

این روزها محاسبه هزینه نهایی کار با توجه به نوسانات قیمت مصالح و سایر موارد کار آسانی نیست. آشنایی با بازارهای فروش مصالح و آهن‌آلات و عقد قراردادهای مناسب برای تهیه این ملزومات توسط پیمانکار نشان از توانایی او در اداره و مدیریت پروژه دارد. بر این اساس پیمانکار متعهد می‌شود بهترین مصالح را با قیمت مناسب و مصوب تهیه و در ساخت پروژه به‌کار گیرد.
به این منظور لازم است پیمانکار به شرایط بازار آشنا بوده و پس از انجام محاسبات لازم، قیمت تمام شده و منصفانه را در قرارداد بگنجاند. بدیهی است اجرای به‌موقع و کامل تعهدات و در نظر گرفتن رضایت کارفرما یا همان صاحب پروژه، می‌تواند ضمن جلب رضایت طرفین، به حُسن پایان قرارداد و انتخاب پیمانکار بازسازی ساختمان برای پروژه‌های بیشتر نیز منجر شود.
وجود ضمانت‌نامه‌های لازم که به امضای طرفین رسیده باشد تعهدی بر اجرا و تحویل به‌موقع پروژه است و باید در مضمون قرارداد گنجانده شود.
این تضمین‌ها می‌تواند در قالب چک یا مبالغی باشد و بین پیمانکار و صاحب پروژه رد و بدل شود.
سخن آخر
پیمانکار بازسازی ساختمان و میزان موفقیت این مجموعه در انجام مراحل مختلف یک پروژه بازسازی موردی است که در محافل مهندسی و عمران بسیار مطرح است. صرف‌نظر از ابعاد و نوع پروژه بازسازی، در همه موارد عقد قرارداد و مراعات تک‌تک بندهای آن الزامیست.
محاسبه هزینه، زمان‌بندی اجرای برنامه‌ها و وجود هماهنگی کامل بین پیمانکار و کارفرما از شروط اصلی اجرای موفقیت‌آمیز هر پروژه است.
با انتخاب پیمانکاران توانا و مجرب اجرای برنامه‌های بازسازی با سرعت و سهولت بالاتری انجام می‌گیرد.

4.6/5 - (8 امتیاز)